De markt voor klassieke auto’s is dynamischer dan ooit. Terwijl nieuwe supercars steeds meer technologie en hybridisatie meekrijgen, groeit de honger naar analoge klassiekers en iconische modellen uit de jaren ’80, ’90 en ’00. Het gaat niet alleen om rijplezier, maar ook om zeldzaamheid, historie en de verhalen die deze auto’s met zich meebrengen. In 2025 zijn er vijf modellen die volgens ons extra in de spotlights staan, niet alleen als liefhebbersauto’s, maar ook als potentiële investeringen.
Porsche 911 (993) Turbo
De 993 Turbo wordt vaak gezien als de ultieme mix van klassiek en modern binnen de 911-lijn. Het was de eerste Turbo met vierwielaandrijving, maar nog steeds met de rauwe charme van luchtkoeling. Omdat dit de laatste luchtgekoelde 911 is, krijgt dit model een bijna mythische status bij verzamelaars.
De markt voor 993 Turbo’s is de afgelopen tien jaar gestaag gestegen, maar 2025 zou wel eens een kantelpunt kunnen zijn: echt originele exemplaren met lage kilometerstanden worden zeldzaam. Veel auto’s zijn aangepast of intensief gebruikt, waardoor de waarde van goed bewaarde exemplaren des te harder stijgt. Wat deze auto ook aantrekkelijk maakt, is dat hij ondanks zijn leeftijd goed bruikbaar blijft; onderhoud is relatief overzichtelijk en de rijeigenschappen zijn nog steeds indrukwekkend.
Verzamelaars waarderen vooral auto’s met volledige onderhoudshistorie, originele lak en fabrieksopties zoals de X50 powerkit. Wie een 993 Turbo in topstaat vindt, bezit niet alleen een icoon, maar ook een klassieker die in waarde vrijwel alleen maar kan stijgen.
Ferrari 550 Maranello
De Ferrari 550 Maranello betekende eind jaren ’90 een terugkeer naar de klassieke GT-layout van Ferrari: een machtige V12 voorin, handbak in het midden en achterwielaandrijving. Waar Ferrari in de jaren ’80 vooral focuste op middenmotorauto’s, bracht de 550 de geest van de Daytona weer tot leven, maar dan met moderne betrouwbaarheid.
Lange tijd werd de 550 overschaduwd door modellen als de Testarossa en de 575, maar de markt lijkt de afgelopen jaren wakker geworden. Handgeschakelde Ferrari’s zijn schaars en worden steeds meer gewaardeerd, zeker omdat latere V12-modellen bijna allemaal automaten kregen. Het rijplezier van de 550 is ongeëvenaard: een atmosferische V12 die 7.000 toeren draait, gecombineerd met het tactiele gevoel van de metalen schakelpoort.
Voor investeerders is het interessant dat de 550 relatief lang “betaalbaar” is gebleven in vergelijking met andere Ferrari V12’s. De verwachting is dat de prijzen in 2025 verder zullen stijgen, vooral voor auto’s in originele specificatie, met lage kilometerstand en een sluitende historie.
BMW M3 (E30)
Als er één auto is die de term “youngtimer” groot heeft gemaakt, is het wel de E30 M3. Oorspronkelijk gebouwd als homologatiemodel voor de DTM, groeide de M3 uit tot een cultheld. Zijn viercilinder hoogtoerige motor, uitgebouwde wielkasten en messcherpe rijeigenschappen maken hem nog steeds tot een van de meest pure rijdersauto’s ooit.
Wat de E30 M3 uniek maakt, is de combinatie van historie en rijplezier. In tegenstelling tot veel moderne sportwagens voelt hij licht en direct, en de connectie met de auto is ongeëvenaard. Dit is precies wat verzamelaars zoeken: authenticiteit en een verhaal.
De markt voor de E30 M3 is al jaren sterk, maar 2025 lijkt een jaar waarin de prijzen voor zeldzame varianten zoals de Sport Evolution en Cecotto Edition verder zullen stijgen. Originele exemplaren zonder tuning of raceschade zijn bijna onvindbaar, en worden internationaal opgejaagd door verzamelaars. De E30 M3 is daarmee niet alleen een icoon, maar ook een solide investering.
Lamborghini Diablo VT Roadster
De Lamborghini Diablo vertegenwoordigt een tijdperk waarin supercars nog rauw, bruut en soms zelfs gevaarlijk waren. Geen elektronische hulpsystemen, geen turbos of hybrides, alleen een gigantische V12, achterwielaandrijving en een uiterlijk dat pure posterwaarde had.
De VT Roadster is misschien wel de meest begeerlijke variant. Slechts enkele honderden werden er gebouwd, waardoor dit model extreem zeldzaam is. Daarbij combineert hij het spektakel van een V12-Lamborghini met de sensatie van open rijden. In de afgelopen jaren is de waardering voor analoge Lamborghini’s sterk gestegen, en de Diablo Roadster wordt steeds vaker gezien als de volgende grote klassieker.
Wat 2025 interessant maakt, is dat de vraag naar analoge supercars groter is dan ooit. Terwijl moderne modellen steeds meer richting hybride en elektrisch gaan, verlangen verzamelaars terug naar auto’s die écht emotie oproepen. De Diablo is daar misschien wel het ultieme voorbeeld van.
Jaguar XJ220
De Jaguar XJ220 is lange tijd een underdog geweest. Oorspronkelijk aangekondigd met een V12 en vierwielaandrijving, maar uiteindelijk geleverd met een twin-turbo V6 en achterwielaandrijving. Veel liefhebbers voelden zich destijds teleurgesteld, en de XJ220 bleef jarenlang ondergewaardeerd.
Toch is de tijd dit model gunstig gezind geweest. Met slechts 275 gebouwde exemplaren is de XJ220 extreem zeldzaam. Bovendien beginnen verzamelaars de kwaliteiten van de auto steeds meer te waarderen: een topsnelheid van 341 km/u maakte hem ooit tot de snelste productieauto ter wereld, en zijn design is een van de meest uitgesproken van de jaren ’90.
De laatste jaren zien we dat de prijzen van de XJ220 voorzichtig stijgen, en 2025 kan een keerpunt worden. In een wereld waar jaren ’90-supercars zoals de McLaren F1 onbetaalbaar zijn geworden, is de XJ220 nog steeds “haalbaar” voor een bredere groep verzamelaars. Dat maakt hem een interessante keuze voor wie op zoek is naar een unieke supercar met groeipotentieel.
Conclusie
Of je nu kijkt vanuit passie of investering: deze vijf modellen hebben in 2025 alle ingrediënten om in de belangstelling te staan. Ze combineren historie, rijbeleving en zeldzaamheid, drie factoren die de waarde van klassieke auto’s bepalen. Voor de echte liefhebber bieden ze bovendien iets wat geen moderne auto kan geven: emotie en puurheid.